انتخاب زبان
خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه
هر که در این سرا در آید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید...

🏠 آدرس: استان خراسان رضوی - مشهد مقدس - طرقبه - میدان امام خمینی - جنب اداره پست - کدپستی: ۹۳۵۱۹۵۷۴۴۸
☎ تلفکس: ۳۴۲۲۴۵۸۸ - ۰۵۱
📲 شبکه های اجتماعی: ۰۹۳۷۳۱۹۶۱۰۰
📧 ایمیل: hssht.charity@gmail.com
💳 شماره کارت بانک پاسارگاد: ۵۰۲۲۲۹۷۰۰۰۰۹۵۷۳۲
نماد اعتماد الکترونیکی
تصاویر تبلیغاتی
گالری تصاویر
پیوندها
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۶ خرداد ۹۹، ۱۲:۳۱ - یحیی قادری
    خوب بود

۶۲ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه شاندیز طبیعت بکر طرقبه ییلاقات طرقبه ییلاقات عنبران و جاغرق

روستاهای عنبران و جاغرق به فاصله کمی بعد از طرقبه واقع شده اند. آنچه چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد طبیعت بکر و رودخانه با صفای جاغرق است. در مسیر این دو روستا و در حاشیه رودخانه بیش از پنجاه رستوران ییلاقی پذیرای گردشگران و کوهنوردان می باشند. جاغرق به دلیل برخورداری از آب و هوای کوهستانی آب فراوان و باغات وسیع از شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت های تفرجگاهی و توریستی برخوردار می باشد. در جنوب روستای جاغرق ارتفاعات بینالود قرار دارد و یکی از مسیرهای پر تردد کوهنوردان از جاغرق به دررود نیشابور محسوب می شود. در اواسط همین مسیر دهکده کوچک و زیبای کردینه قرار دارد.

کردینه زمرد بی همتایی است بر سینه کوه که چشمان کنجکاو هر تازه واردی را شگفت زده می سازد. در این مکان دل انگیز اوج زیبایی و طبیعت پر طراوت را با تمام وجود می توان احساس و مشاهده کرد. در ارتفاعات کردینه چشم اندازهای طبیعی و بدیعی وجود دارد که مناسب گردشگر علاقه مند به طبیعت است. از چشمه های معروف جاغرق می توان به دره زر، حوض بلور، گهواره طلا، تندر، نقره، زرگر اشاره کرد. آثار تاریخی به جا مانده از ادوار گذشته در این مناطق عبارتند از: بقایای قلعه عنبران، قبرستان جاغرق با سنگ قبرهای قلوه ای ارزشمند مربوط به قرن دهم هجری، دخمه قنبر تیغ و رباط پای گدار که تنها دیواره های آن باقی مانده است.

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۸ ، ۱۲:۱۷
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه شاندیز طبیعت بکر طرقبه ییلاقات طرقبه ییلاقات نغندر و کنگ

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه - طبیعت بکر طرقبه - ییلاقات نغندر و کنگ

روستاهای نغندر و کنگ در شرق طرقبه و در مجاورت رودخانه واقع شده اند. از روستاهای نغندر تا کنگ و در ادامه تا پای کوهستان بینالود باغات گسترده، با میوه های متنوع گیلاس، آلبالو، گردو، سیب، هلو، گلابی و انواع گلهای وحشی چشمه سارها محیطی دل انگیز در حاشیه رودخانه و دامنه کوه ها به وجود آروده است.

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه - طبیعت بکر طرقبه - ییلاقات نغندر و کنگ - تپه تاریخی نغندر

روستای نغندر در دامنه کوه های شمالی بینالود در داخل یکی از چند دره محصور در میان کوه ها واقع شده است. منطقه ای ییلاقی و مصفا که به دلیل چشم اندازهای طبیعی و همچنین آثار تاریخی بی مانند از جمله قلعه قدیمی با برج های شکوه، قبرستان با سنگ قبرهای متعلق به قرن دهم حیطه مغول و ... مورد توجه گردشگران است.

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه - طبیعت بکر طرقبه - ییلاقات نغندر و کنگ - برجک دیده بانی قلعه نغندر

این چشم اندازهای زیبا با کوه های بلند و رفیع و دره های عمیق و صخره های سنگی بوته زارهای تمشک زمینه را برای اکوتوریسم در فصول مختلف سال هموار نموده است.

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه - طبیعت بکر طرقبه - روستای کنگ - ماسوله خراسان

همچنین بافت سنتی و پلکانی روستای کنگ معروف به ماسوله خراسان و با توجه به وضعیت خاص توپوگرافی دیواره های کاهگلی و سقف های چوبی جلوه زیبایی به این دهکده بخشیده است. در بافت سنتی کنگ مجموعه ای از مساکن روستایی یک و دو طبقه با مصالح بوم آور نظیر سنگ و چوب است که با کرسی چینی ساخته شده است. در حال حاضر این دو روستا مورد تعرض آپارتمان سازها واقع شده و چنانچه این رویه ادامه یابد جاذبه های گردش گری اش به تدریج محو خواهد شد. اتفاقی که گریبان شهرهای طرقبه، شاندیز و دیگر روستاها را گرفته است.

جغرافیای گردشگری شهرستان طرقبه - طبیعت بکر طرقبه - ییلاقات نغندر و کنگ - برجک دیده بانی قلعه نغندر

روستای کنگ به سبب آثار تاریخی ارزشمند از قبیل رباط پای کوه، قلعه حصار، قبرستان قدیمی با سنگ قبرهای با ارزش، مزار شیخ عبدالله و همچنین ویژگی خاصش در ابعاد اجتماعی قابل بررسی بیشتری ایت که این مهم میسر نمی شود، مگر با حفظ و حراست این روستا!

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۸ ، ۱۱:۰۶
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

راه های ارتباطی طرقبه

از مهمترین عوامل تأثیرگذار در پیشرفت اقتصادی اجتماعی در هر منطقه، راه های ارتباطی می باشد. وضعیت طبیعی منطقه به گونه ای است که رشته کوه بینالود قسمت وسیعی از آن را در برگرفته و به همین جهت، اکثر راه های منطقه کوهستانی می باشد. کل راه های مجموعه 480 کیلومتر است که 183 کیلومتر آن آسفالته و بقیه به صورت شوسه و جیپ رو و مال رو می باشد.

منطقه طرقبه شاندیز، با یک شبکه اصلی مرکب از سه شاخه که در منطقه وکیل آباد به هم می رسند پوشیده است:

1- شاخه شرقی: با امتدادی در جهت شرق به غرب وارد مشهد می شود.

2- شاخه غربی: با امتداد شمال شرقی به جنوب غرب به طرقبه می رسد.

3- شاخه شمالی: با امتداد شمال غرب به جنوب شرق به شاندیز منتهی می شود.

مسیرهای فرعی بین روستاها که از حاشیه رودخانه ها و مناطق کوهستانی عبور می کند یکی از جاذبه های منحصر به فرد منطقه محسوب می گردد که عبارتند از:

- مسیر نغندر به کنگ از کناره رودخانه با طبیعتی زیبا

- مسیر گلستان به مایانات و ازغد از دو محور حاشیه رودخانه و کوهستان که در حال حاضر یکی از تفرجگاه های اهالی مشهد و منطقه می باشد.

- مسیر شاندیز به زشک که از زیباترین مناظر برخوردار است.

- مسیر کوهستانی خلج به اردمه، اسلامرود و مغان و سربرج و تجر و مج از دو مسیر رودخانه و کوهستان با مناظری بدیع می باشد.

- مسیر طرقبه به کلاته آهن و دهبار از کوهستان.

- مسیر طرقبه به عنبران و جاغرق

به نظر می رسد با حجم عظیم مسافر و توریست به منطقه، احداث جاده از طرقبه به روستاهای شهرستان به ویژه خطه مغان از طریق ارتفاعات گلستان و تخته مایان و انشعاب به طرف مشهد از آب و برق و رضاشهر و همچنین از مسیر طرقبه و نغندر به سمت شاندیز و ایجاد مسیری از جاغرق یا زشک به شهرستان نیشابور از آرزوهای مردم این دیار می باشد.

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۸ ، ۱۲:۲۶
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

جغرافیای اقتصادی شهرستان طرقبه صنعت توریسم طرقبه

صنعت توریسم و تأثیر آن بر اقتصاد شهرستان طرقبه شاندیز

مفهوم توریسم و ماهیت آن

انسان هایی که به صورت فردی، خانوادگی و یا گروهی و دسته جمعی مدت کوتاهی اقامتگاه اصلی و دائمی خود را جهت اقامت موقت با خصوصیات و ویژگی های مصرف کننده ترک می کنند به نام جهانگرد یا توریسم خوانده می شوند.

پرداخت های مصرفی توسط جهانگرد در محل های مورد نظر تنها برای اقامت و تغذیه نیست. زیرا هزینه های مصرف شده توسط جهانگرد تنها دو مورد فوق را در بر نمی گیرد. بلکه هزینه های خرید اشیاء تفننی، تولیدات دستی و سایر خدمات را نیز شامل می شوند. آنهایی که موضوع هزینه های جهانگردان را مطالعه می کنند بر این عقیده اند که همین افراد در محل های مورد نظر با صرف هزینه هایی به عنوان مصرف کننده «توریسم» و بدون در نظر گرفتن سود، به افزایش درآمدهای ساکنین محل کمک می کنند. به عبارت دیگر کسانی که به عنوان مسافر «توریست داخلی و یا خارجی» برای دیدار مکان های جدید می آیند با صرف مقداری از پول خود باعث افزایش درآمد ساکنین همان محل می شوند.

می توان گفت توریسم «سیر و سفر» یکی از نیازهای بشری است. یعنی سیر و سفر چه داخلی و چه خارجی از نشانه های بارز اجتماعی انسان ها محسوب می شود. بنابراین نقطه آغاز و حرکت مطالعات جغرافیایی اجتماعی و اقتصادی را توریسم تشکیل می دهد. مفهوم توریسم را می توان با ظابطه های اقتصادی، اجتماعی، جامعه شناسی، روانشناسی و جغرافیایی مطالعه کرد. لاکن تعریفی که بتواند تمام اهداف و نظرات پژوهشگران بخش های مختلف علوم انسانی را در بر بگیرد میسر نیست. به این ترتیب تعریف کامل توریسم در داخل چهارچوب زمان و مکان خاص که بتواند منظور و مقصود هر یک از علمای فوق الذکر را برآورده کند مشکل بوده و امکان نخواهد داشت.

 

توسعه طرقبه شاندیز در زمینه گردشگری

برآوردها نشان می دهد که گردشگری مبالغ بسیاری را به خود جذب می کند. با توجه به خیزش ها در شهر مشهد به آستانه بالایی از ثروت و رفاه، تمایل به استفاده از مناظر زیبای ییلاقی طرقبه و شاندیز گسترش یافته است. با ایجاد امکانات جدید متنوع و برنامه ریزی شده، می توان اوقات فراغت و گردشگری را مهمترین راهبرد توسعه شهرستان طرقبه شاندیز به حساب آورد. به همین جهت موضوع بررسی را در محور اکوتوریسم(طبیعت گردی) و گردشگری، جاذبه های مذهبی، تاریخی، رفاهی و فرهنگی پی می گیریم.

 

نقش شهرستان مشهد مقدس

با توجه به فاصله کم شهرستان طرقبه شاندیز به مشهد مقدس که از جمله شهرهای مذهبی مطرح در جهان اسلام می باشد و به عنوان دومین کلان شهر و متروپل عظیم در شرق جمهوری اسلامی ایران سالانه پذیرای بیش از بیست و پنج میلیون زائر و گردشگری است که جهت عرض ارادت به ساحت مقدس هشتمین سلاله نبی مکرم اسلام، حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و بازدید از اماکن تاریخی و توریستی شهرستان به این منطقه سفر می کنند، حدود شش میلیون نفر از این جمعیت بنا بر آمار اخذ شده، به شهرستان طرقبه شاندیز می آیند که نقش بسیار موثری را در توسعه صنعت توریسم شهرستان طرقبه شاندیز ایفا می کنند.

 

اکوتوریسم و جاذبه های آن

وجود رشته کوه های بینالود، قلل مرتفع، دره های ژرف، رودخانه ها، چشمه سارها، پوشش گیاهی منحصر به فرد، روستاهای زیبا با معماری بومی، پارک های جنگلی، آبگیرها، غارها، باغات میوه در کنار رودخانه ها، آب و هوای مطبوع و ... که این ویژگی های خاص و پر جاذبه نظر توریسم داخلی و خارجی را به منطقه معطوف می دارد.

 

نقش رشته کوه بینالود

قسمت قابل توجهی از قلل مرتفع بالای دو هزار تا سه هزار و چهارصد متر در شهرستان طرقبه شاندیز قرار دارد که در این ارتفاع تنوع آب و هوایی در منطقه ایجاد نموده است. تابستان های معتدل و زمستان ها با بارش برف در دامنه شمالی بینالود به دلیل جنس خاک و آب و هوا، شبکه نسبتاً متراکمی از آب های جاری گسترش یافته، که نتیجه آن شکل گیری دره های عمیق و زیبا است. عامل آب و هوا همچون گذشته های دور، امروزه با شدت بیشتری نقش خود را در توسعه فعالیت های توریستی ایفا می کند.

 صنعت توریسم طرقبه - رشته کوه بینالود

اعتدال درجه حرارت و خنکی هوا، به ویژه در فصل تابستان با گرمای طاقت فرسای خود، توریست ها را به مناطق ییلاقی دره ها، دامنه کوهستان، آب گیرها و دهکده های توریستی می کشاند.

توریسم کوهستانی، در دو شکل کوه نوردی و کوه پیمایی، همواره در دو فصل از سال فعالیت های جهانگردی در آن جریان دارد:

- یکی در فصل تابستان که به ورزش کوهنوردی و کوه پیمایی و یا استراحت و تمدد اعصاب در مناطق ییلاقی اختصاص دارد.

- دیگری در فصل زمستان که ورزش های زمستانی مانند اسکی و نظایر آن صورت می گیرد.

 

مسیر کوهنوردان به ترتیب از:

1- مسیر شاندیز به زشک و ادامه مسیر از رودخانه تا قله چمن و شیرباد و روستاهای بوژان و خور نیشابور

2- مسیر طرقبه و جاغرق و کردینه ادامه مسیر از رودخانه تا قله و روستای دررود نیشابور

3- مسیر طرقبه و دهبار ادامه مسیر از رودخانه تا قله و روستاهای گرینه و حصار نیشابور

4- مسیر گلستان مایانات و ازغد، ادامه مسیر از رودخانه تا قله و روستاهای گرینه و دیزباد نیشابور

5- مسیر سر برج، تجر، مج ادامه مسیر از رودخانه تا قله و روستای دیزباد نیشابور

6- مسیر مغان ادامه مسیر غار معروف مغان و روستای پیوه ژن بخش احمدآباد

7- مسیر شاندیز محله زشک ادامه مسیر از رودخانه تا قله شیرباد و روستای بوژان نیشابور

8- مسیر نغندر تا کنگ ادامه مسیر از رودخانه تا فلسکه و کوه سربنوشت

مسیرهای ذکر شده تا روستاها عمدتاً آسفالت و مابقی جیپ رو می باشد و سالانه عده کثیری به مناطق یاد شده عزیمت می کنند.

 

نقش رودخانه ها

وجود رودخانه های مغان، مج، مایانات، دهبار، جاغرق، کنگ، زشک و محله زشک با آب دائمی باعث به وجود آمدن باغها با میوه های متنوع از قبیل گیلاس، آلبالو، فندق، گردو، گلابی، سیب، هلو، آلو، زردآلو و ... که عمدتاً در حاشیه رودخانه واقع شده است و از مراکز مهم توریستی محسوب می شود. باغات حواشی رودخانه ها در مجموع 3797 هکتار می باشد و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از مسافران و زائران می باشد.

 

نقش دهکده ها

محیط های روستایی در حد توان خود از جاذبه های متفاوتی در زمینه طبیعی و انسانی برخوردارند که سازماندهی به آنها، نه تنها در توسعه توریسم کمک خواهد کرد؛ بلکه به فعالیت های روستایی در زمینه های مختلف کشاورزی دامپروری و صنایع دستی محلی نیز رونق خواهد بخشید.

از مهمترین روستاهای منطقه می توان به:

  • روستای مغان با چشم انداز طبیعی و دل انگیز و غار معروف مغان
  • ازغد با پیشینه تاریخی و جاده آسفالته با دو ردیف درخت کاری در طرفین جاده(حدود 6000 اصله نهال غرس شده)
  • گلستان با قرار گرفتن امام زادگان یاسر و ناصر(ع) و بند معروف گلستان
  • ویرانی با قدمت زیاد و ابنیه تاریخی
  • کنگ مشهور به ماسوله خراسان
  • و سرآسیاب، ارچنگ، نغندر، اردمه، اسلام رود و ... با زیبایی های خیره کننده نام برد.

 

نقش پوشش گیاهی

در ارتفاعات 2000 متری؛ جنگل های پراکنده ارس و انواع گون ها و گونه های علفی دیگر در دره ها، جنگل های ارغوان، سماق و زرشک در حواشی رودخانه ها و کوهپایه ها، انواع گیاهان دارویی و بیش از 4394802 اصله از درختان مثمر و 1865211 اصله از درختان غیرمثمر، باعث شده که همه ساله تعداد زیادی از دانشجویان رشته کشاورزی و افراد علاقه مند از منطقه بازدید داشته باشند که می توان از آن به گردشگری کشاورزی که از شاخه های توریسم روستایی می باشد یاد نمود.

 صنعت توریسم طرقبه - نقش پوشش گیاهی

نقش شهرهای طرقبه و شاندیز

دو شهر طرقبه و شاندیز با توجه به فاصله نزدیک به مشهد پذیرای بیش از شش میلیون زائر و مسافر بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(علیه السلام) در سال می باشند. امکانات بهداشتی خدماتی و اقامت نسبتاً مناسب و آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا و جاذبه های گردشگری از جمله بند گلستان، سد چالی دره، ارغوان دره، پارک جنگلی شاندیز، باغ پونه، پارک بوستان، پارک نصوح آباد، پارک لاله، پارک دکل، پارک جنگلی کلاته عنبر، بازار بین المللی بعثت، بازار بین المللی پدیده، هتل ثامن الائمه(ع)، دشت بهشت، دهکده شاندیز و بیش از 150 رستوران، باغسرا و مجموعه پذیرایی در طرقبه و شاندیز باعث جلب گردشگر می گردد.

 

گردشگری در بُعد مذهبی، تاریخی و فرهنگی

با گسترش اسلام در ایران، مدفن امام زادگان به تدریج به مراکز زیارتی مردم تبدیل شد. به دنبال این روند مرقد پیشوایان دینی با ساختن بارگاه هایی مناسب، بنای شاخص و برجسته هر محلی را به وجود می آوردند.

یکی از مفاخر علاقه مندی و اخلاص مردم در پیروی از فلسفه امامت، در خلق بناهای مقابر و هنر معماری امامزاده هاست. برجسته ترین هنرمندان زمان ذوق و نبوغ خود را با استفاده از امکانات موجود در ساختمان و مذهب مراکز دینی و زیارتی به کار بردند که نتیجه آن، وجود تعداد زیادی از پایگاه های زیارتی در ایران است.

از آن جمله امام زادگان یاسر و ناصر(علیهم السلام) در محل گلستان طرقبه می باشند که با توجه به حضور زائران داخل و خارج کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. مجموعه زیارتی مذهبی گلستان با سابقه دیرینه یکی از معدود مجموعه هایی می باشد که با هویت کارکردی مذهبی در حومه کلان شهر مذهبی مشهد فعال می باشد.

 صنعت توریسم طرقبه - گردشگری مذهبی - امامزادگان یاسر و ناصر

نقش تاریخی و فرهنگی طرقبه شاندیز

شهرستان طرقبه شاندیز منطقه ای است با آثار تاریخی فرهنگی ممتاز و خصوصیات بدیع مردم شناختی، آثار تاریخی این بخش عبارتند از: آرامگاه ها، رباط ها، مساجد، کاروانسراها، حمام ها، قلعه های قدیمی، برج و بارو، آثار آسیاب های آبی، حوض انبارها و سنگ نگاره های فراتاریخی. این در حالی است که تعدادی از روستاهای منطقه به دلیل ویژگی سنتی و تاریخی از مراکز دیدنی و جذاب محسوب می شوند. این مجموعه ارزشمند در کنار صنایع دستی منطقه به یکی از مقاصد مهم جهانگردی تبدیل گردیده است.

طبیعت زیبا و جاذبه های مردم شناختی چون سنت ها، آیین ها، جشن ها، مراسم مذهبی و آثار تاریخی که در زمره مهمترین جاذبه های منطقه می باشد مجموعه ای از منابع جهانگردی را تشکیل می دهد که از آمیختگی آنها طرقبه و شاندیز به جاذبه بین المللی و مقصدی برای جهانگردان تبدیل می شود.

 

تگناها و راهکارها

شهرهای طرقبه شاندیز در طی چند دهه اخیر به ویژه در سال های پس از انقلاب در مقایسه با دهه های قبل از آن، از ویژگی های اقتصادی و جمعیتی زیر برخوردار بوده است:

- در دوره های اول هر شهر به مثابه مراکز شهری کوچک با پشتوانه غالب اقتصاد باغداری و دامداری بوده اند. بر این اساس هر دو شهر مذکور به دلیل محدودیت قابلیت شغلی، امکان رشد جمعیت محدودی داشته اند.

- در دوره های اخیر که فعالیت های گردشگری در ترکیب اقتصادی منطقه غلبه یافته، فرصت های جدیدی برای اشتغال پدید آمده است.

ویژگی بارز منطقه گردشگری طبیعی است که با باغداری درآمیختگی دارد. بنابراین توسعه گردشگری نهایتاً می باید با توسعه باغداری توأم باشد. گسترش کالبدی مشهد باعث کاهش فاصله  بین شهرهای طرقبه و شاندیز با مشهد شده است. به همین دلیل با وجود گسترش فرصت های شغلی، جمعیت شهرهای مذکور متناسب با توسعه اقتصادی رشد نیافته است. زیرا بسیاری از شاغلین شهرهای فوق ساکن مشهد هستند.

در بخش اقتصادی با وجود نقش بارز دو شهر طرقبه و شاندیز در نظام گردشگری منطقه، مراکز مذکور از سرمایه گذاری لازم برای توسعه و تجهیز تأسیسات و تسهیلات گردشگری کم بهره اند. سهم اشتغال در بخش گردشگری بسیار محدود است. به طوری که عملاً این بخش نتوانسته نظام اشتغال منطقه را دگرگون سازد. در حال حاضر اشتغال عمده در هر دو شهر، به بخش های صنعت ساخت و خدمات غیرگردشگری مربوط است.

با توجه به حجم گردشگر روزانه، هفتگی و فصلی و نیز تثبیت و گسترش میزان گردشگر، زیربخش های حمل و نقل و خدمات ترانسپورت گردشگر، زیر بخش های اقامتی، اطلاع رسانی، تولید و فروش صنایع دستی و خانگی، تجهیزات مراکز تفریحی، فرهنگی و فراغتی و نظایر آن بسیار محدود است.

حجم سرمایه گذاری های بخش خصوصی اندک است. در همین حد نیز سرمایه گذاران غیربومی نقش مسلط را ایفا می کنند. ساکنین محلی عمدتاً به فروش یا اجاره باغات تحت تملک خود می پردازند و در غیر این صورت به کارگری در مراکز خدمات گردشگری اکتفا می کنند.

این روند باعث تشدید فاصله گروه های درآمدی در میان ساکنین محلی هر دو شهر شده که آثار اجتماعی و فرهنگی زیان باری به دنبال داشته است. فرآیند سرمایه گذاری در منطقه زمینه های احداث رستوران احداث ویلاها و خانه های ییلاقی و در برخی موارد ایجاد مجتمع های اقامتی، پذیرایی را شامل می شود. در این موارد نقش سرمایه گذاران محلی بسیار ضعیف است.

فقدان برنامه ریزی هدفمند برای جلب مشارکت ساکنین محلی، فقدان نقش برای شهرهای طرقبه و شاندیز، عدم بهره گیری از قابلیت تعاونی های محلی در زمینه خدمات گردشگری و نظایر آن، مهمترین عامل در عدم مشارکت ساکنین محلی در فرآیند سرمایه گذاری و اشتغال شهری شده است.

 

پیشنهادها و توصیه ها

شهرهای طرقبه و شاندیز مهمترین مراکز گردشگری در منطقه محسوب می شوند. روزانه ده ها هزار گردشگر به منطقه مراجعه کرده و از مواهب طبیعی آن برخوردار می شوند. وجود این حجم چشمگیر از گردشگران قابلیت بسیار قدرتمندی برای هدایت و جذب سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال پدید آورده که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب، تا به حال بهره برداری درستی از آن نشده است. استقرار خدمات پایه گردشگری، از جمله مراکز مهم اطلاع رسانی به منظور بهره گیری از پتانسیل موجود در شهرهای طرقبه و شاندیز و ایجاد زمینه های اشتغال زایی توصیه های زیر مطرح می شود:

  • هر یک از دو شهر طرقبه و شاندیز به دلیل موقعیت استقرار نسبت به مشهد و شبکه ارتباطی، دارا بودن زیر ساخت های شهری، حجم جمعیتی مناسب، خدمات مختلف و مورد نیاز گردشگران، و وجود ویژگی های طبیعی و اقلیمی، قادر به ایفای نقش مرکزی در نظام گردشگری منطقه هستند.
  • هر دو شهر طرقبه و شاندیز بخش وسیعی از منطقه گردشگری را تحت پوشش قرار داده و به عنوان هدف اصلی و اولیه گردشگران مطرح هستند. این دو شهر می توانند به عنوان مراکز ییلاقی کوهستانی و گردشگری طبیعی مطرح و بر این اساس تجهیز شوند.
  • اعطای تسهیلات لازم برای تحقق راهبردهای منطقه ای مانند معافیت مالیاتی یا تقسیطی کردن آنها.
  • ایجاد جاده در مناظر و چشم اندازها توسط ادارات ذیربط
  • تغییر در جریان انتقال مازاد سرمایه از مادر شهر مشهد به طرقبه و شاندیز
  • توسعه فضای سبز پارک ها و اردوگاه ها
  • گسترش طرح های آبخیزداری
  • گسترش فضاهای ویلایی رستوران
  • تکمیل و بهبود شبکه راه ها
  • طرح کمربند سبز – اتصال از مایان تا آب و برق – کاهش ترافیک
  • لزوم اتصال مشهد به نیشابور با گذر از بینالود در سه دره جاغرق، کنگ، زشک که هرکدام ضمن گسترش گردشگری، کوتاهی مسیر مسافران و زائران حرم امام رضا(علیه السلام) تهران – مشهد از 120 کیلومتر به 64 کیلومتر طبق مطالعات و بررسی هایی که انجام شده است.
  • احداث جاده مناسب نغندر تا شاندیز برای جذب بیشتر گردشگر از شاندیز به طرقبه و بالعکس و رینگ کردن جاده ها از طرقبه حصار ازغد تا مغان، با توجه به تفرجگاه های طبیعی و گذر از آنها، با هدف کاهش محرومیت روستاها، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت به شهرها، کاهش ترافیک.
  • ارزش اقتصادی آن صرفاً در کوتاه کردن زمان و مسیر خلاصه نمی شود بلکه اشتغال و ساخت و سازهای تفرجگاهی بسیار که از محل احداث این جاده به وجود می آید می تواند سرمایه گذاری ها را طی یک دهه بازپس گرداند. (مطالعه و طراحی شهرها)
  • ممنوعیت حرکت اتومبیل در داخل شهر طرقبه و شاندیز که این شهرها به شهر پیاده ها تبدیل شود. طرح سنگ فرش کردن اطراف جاده جهت پیاده رو – دوچرخه – درشکه – اتومبیل – به طور مجزا.
  • تله کابین (اتصال دو طرف بینالود) (مطالعه شده)
  • گسترش فضاهای تفریحی مانند استخرهای چند منظوره
  • سینما تابستانی که بتوان با اتومبیل به راحتی به آن دست یافت.
  • نمونه بند گلستان، چالیدره و پارک جنگلی شاندیز.
  • احداث طرح های ویلایی با مالکیت زمانی (Time Shave)
  • ایجاد مراکز تهیه مایحتاج لوازم و وسایل پیک نیک و کمپینگ.
  • احداث مراکز فرهنگی (موزه) و هنری و فروشگاه ها و نمایشگاه های صنایع دستی.
  • ایجاد مرکز طرقبه شناسی، شاندیز شناسی با تبلیغ و شناساندن آن به دیگران با ایجاد گردش های یک روزه احیای قلعه حسین آباد، ایجاد موزه و نمایشگاه، آسیاب بادی و آبی.
  • تماشاخانه روباز، اجرای کنسرت.
  • توسعه تولیدات صنایع دستی

 

رشد جمعیتی این دو شهر برای حفظ ساختار طبیعی و اقلیمی و ایفای نقش ویژه و مرکزیت گردشگری، می باید محدود و کنترل شده باشد. روند تحولات جمعیتی این دو شهر در گذشته بیانگر رعایت چنین محدودیتی است. اما در صورت احداث بی رویه شهرک ها و مجتمع های تعاونی ساز، نه تنها ترکیب جمعیتی شهرهای طرقبه و شاندیز از نظر گروه های سنی و جنسی، فرهنگی و درآمدی تغییر خواهد کرد؛ بلکه جمعیتی چندین برابر جمعیت فعلی به شهرهای طرقبه و شاندیز تحمیل خواهد شد. این روند علاوه بر آثار منفی اجتماعی و فرهنگی، ساختار کالبدی و فضایی و نیز باغ ها و فضاهای باز اطراف شهرهای مذکور را به طور جدی تهدید خواهد کرد.

تجهیز برخی منازل به عنوان مهمان پذیر، ایجاد الگوهای مناسب برای تجهیز باغ ها جهت پذیرایی و اتراق گردشگران، ایجاد تعاونی های مردمی برای ارائه خدمات فنی، تورگردانی، اجرای مراسم و جشنواره های محلی، توسعه صنایع محلی و خانگی نمایش و فروش هدایا و سوغات، ایجاد شبکه های حمل و نقل ویژه گردشگران و نظایر آن، مهم ترین محورهای جذب سرمایه های خُرد محلی و مشارکت واقعی آنها در روند توسعه گردشگری و ایجاد زمینه های اشتغال زایی است. تا کنون برای هر دو شهر طرقبه و شاندیز، طرح های هادی به صورت تیپ و بدون توجه به ویژگی ها و قابلیت های گردشگری آنها تهیه شده است. این گونه طرح ها چون در عمل، هدف توسعه را رشد جمعیتی و توسعه کالبدی و گسترش شبکه سواره و تیپ سازی معماری و غیره تعریف می کنند؛ نه تنها به توسعه واقعی منجر نمی شود، بلکه باعث نابودی باغ ها، از بین رفتن ساختار طبیعی ویژه، معماری محلی، شبکه ویژه مناطق ییلاقی کوهستانی و نظایر آن می شوند.

به این ترتیب ضروری است که برای حفظ و ارتقای کیفیت های شهری و محیطی، کنترل توسعه کالبدی و رشد جمعیتی و تجهیز بنیان های گردشگری برای این دو شهر، طرح های ویژه «گردشگری» تهیه شود.

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۸ ، ۱۰:۰۹
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

علیرضا پناهیان در یکی از جلسات سخنرانی خود درباره ویژگی مهمی که قبل از دین‌داری باید به آن دست پیدا کرد، توضیحاتی ارائه می دهد...

مدت زمان: 5 دقیقه 21 ثانیه  

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۳ نظر موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۸ ، ۱۱:۰۹
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

۱۹ تیر ۹۸ ، ۰۹:۰۱
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

جغرافیای اقتصادی شهرستان طرقبه فعالیت های صنعتی و صنایع کارخانه ای طرقبه

وجود راه های ارتباطی مناسب، نزدیکی به مشهد، آب و هوای معتدل، استقرار بانک ها و ادارات کل ذیربط در نزدیکی منطقه باعث ایجاد صنایع و کارخانه جات مختلف صنعتی در نقاط مختلف این منطقه شده است.

محورهای صنعتی طرقبه:

1-    مشهد - طرقبه شامل 10 واحد صنعتی

2-    بزرگراه آسیایی مشهد – قوچان – جاده حسن آباد شامل 355 واحد صنعتی

3-    جاده شاندیز – منطقه احداث واحدهای صنعتی که بیشتر به صنایع سنگ و مبلمان اختصاص دارد. در این منطقه بیش از 150 کارگاه و کارخانه مبلمان و 35 واحد سنگبری استقرار یافته است.

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۸ ، ۱۲:۳۷
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

جغرافیای اقتصادی شهرستان طرقبه صنایع استخراجی طرقبه

کانی های غیر فلزی(معدن)

بخش معدن در منطقه شامل مرمریت معروف خلج، پنبه نسوز چهارچشمه، سنگ لاشه ساختمانی، سنگ تالک شیست – کلریت «هرکاره»

 

سنگ تالک شیست کلریت (هرکاره)

از سالیان بسیار دور اقدام به استخراج آن می کردند و معادن قدیمی آن در جنوب روستای ویرانی، مسیر گلستان به آب و برق مشهد روستاهای زکریا و چشمه پونه می باشد که در حال حاضر در روستای زکریا و چشمه پونه عمل استخراج صورت می گیرد. این نوع سنگ در ایران منحصر به فرد است و از تراش آن مصنوعات سنگی و غیره شکل می گیرد که در صورت اهمیت دادن به آن و حمایت از شاغلین در این بخش می تواند تحولی در سطح منطقه به وجود آید و بازار بسیار مهمی برای مسافران باشد.

 

سنگ مرمریت

یکی از قدیمی ترین معادن سنگ مرمریت، معدن مرمریت خلج در 7 کیلومتری جنوب مشهد و حوالی تخته مایان است که سنگ آن بسیار مقاوم و از کیفیت خوبی برخوردار می باشد و در حال حاضر سه معدن فعال می باشد.

 

سنگ های لاشه «ساختمانی»

به طور کلی سنگ های لاشه به دو دسته یکی برای تهیه ریگ و پودر موزائیک و دیگری به عنوان سنگ لاشه ساختمانی مورد مصرف قرار می گیرد. سنگ نوع اول رنگ های قرمز، مشکی و سفید و عموماً مرمریت و مرمر نوع دوم اغلب از جنس سنگ های آهکی و آذرین است که نوع اول معادن سنگ لاشه ساختمانی «خلج» و نوع دوم بیشتر از دره داغستان استخراج می گردد.

 

زغال سنگ نغندر

این زغال سنگ مرغوب نمی باشد و اصولاً اقتصادی نیست.

 

پنبه نسوز

تنها معدن در منطقه واقع در چهارچشمه می باشد که در صورت استخراج و ذخیره مناسب موارد مصرفی زیادی دارد و مهمترین محصولات آسبستی عبارتند از:

جامه نسوز: محصولات آسبستی سیمانی «ایرانیت» که شامل لوله ناودانی و صفحات ایرانیت می باشد که در صنایع مختلف استفاده می شوند.

کاغذهای آسبستی: از این نوع کاغذها به عنوان پوشش لوله ها و عایق های الکتریکی استفاده می شود.

مواد مالشی و حرارتی: صفحه کلاج، لنت ترمز، به عنوان ماده پرکننده در آسفالت، رنگ و غیره.

 

کانی های فلزی

معدن طلا

می توان به معدن طلای دره داغستان اشاره نمود که در اعصار گذشته استخراج شده و نکته مهم و قابل ذکر این است که فعالیت های انجام شده کانسار طلای طرقبه در سال 1352 با حضور یک اکیپ اکتشافی از سازمان زمین شناسی کشور (تدین اسلامی و همکاران 1973) ضمن بررسی های معدنی وجود طلا را در نمونه های آبرفتی و کانی سنگین این منطقه گزارش کردند. در پاییز 1375 بازدید و نمونه گیری توسط کارشناسان زمین شناسی صورت گرفت. بنابراین، منطقه مذکور جهت بررسی های دقیق تر اکتشافی پیشنهاد گردید. از آنجایی که معدن متروکه طلای طرقبه در زمره کانسارهایی است که روشن ساختن وضعیت ذخیره و عیار و ارزش اقتصادی آن اهمیت ویژه دارد، پروژه اکتشاف نیمه تفضیلی طلای طرقبه تعریف گردید و اسفند 1377 همکاری طرح اکتشاف سراسری و شرکت توسعه علوم زمین، عملیات اکتشافی بر روی این کانسار آغاز گردید که شامل: تهیه نقشه، توپوگرافی، برداشت زمین شناسی و تهیه نقشه زمین شناسی 1:1000 محدوده کانسار به گستره 100 هکتار حفر 71 ترانشه به حجم 330 متر مکعب و نمونه گیری سیستماتیک در طول مطالعات پتروگرافی و مقاطع صیقلی اخذ و به آزمایشگاه های مربوطه ارسال گردید. در سال 1379 در طی فاز اکتشاف تفضیلی 5 گمانه اکتشافی به عمق کل 1500 متر حفر و تعداد 380 نمونه از آنها برداشت گردید.

طلای این ناحیه در ارتباط با سنگ های دگرگونی باقیمانده در توده گرانیتی می باشد.

 

معدن سرب

معدن سرب و نقره بالا دست خلج در حوالی می نشک در قدیم استخراج شده و رگه هایی از سرب در حال حاضر بین روستای شلگرد و مج در حوالی کلاته خاتون موجود می باشد که نیاز به بررسی از طرف کارشناسان فن دارد.

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۸ ، ۱۲:۱۵
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه

جغرافیای اقتصادی شهرستان طرقبه صنایع دستی طرقبه

صنایع دستی در روستاهای ایران به عنوان بخش مکمل اقتصاد کشاورزی مطرح بوده است. صنایع دستی هر منطقه با دیگر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی همان منطقه ارتباط مستقیم دارد و چون شهرستان طرقبه شاندیز یکی از مناطق مهم گردشگری در ایران می باشد، در نتیجه صنایع دستی آن نیز از محیط زندگی آن متأثر خواهد بود. صنایع دستی به عنوان بخشی از درآمد اهالی منطقه به صورت شغلی مستقل در پاره ای رشته ها به حیات خود ادامه می دهد. از صنایع دستی مهم منطقه می توان به قالیبافی، سبدبافی، پوستین دوزی، صنایع چوبی، گلیم و جاجیم بافی اشاره نمود.

 

منبع: کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز / نویسنده: حسین بازوبندی، ستاره بازوبندی، فاطمه بازوبندی، طلعت ارفعی، جواد ارفعی / ناشر: پارند

 

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۸ ، ۱۱:۰۵
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه
یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی می باشد.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.
ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور، موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی خواهد بود. به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.
eNAMAD - نشان اعتماد الکترونیک موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء ع طرقبه

موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه، موفق به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی(eNAMAD) شد.

موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه، به عنوان یک خیریه با سابقه، فعال و معتبر؛ در راستای افزایش اعتماد سازی اینترنتی، موفق به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی(eNAMAD) برای وب سایت خیریه به آدرس www.hssht.ir طرقبه گردید.

نماد اعتماد الکترونیکی به وب سایت هایی تعلق می گیرد که تمام مجوزهای لازم را در زمینه کاری مربوط به خود اخذ نموده باشند. ما با ارائه تمامی اسناد و مدارک لازم، موفق به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت شدیم و پس از طی تمامی مراحل توانستیم این نماد را که نشان دهنده قانونی بودن و صلاحیت داشتن سایت موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه است را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دریافت نماییم.

 

این نماد در جهت:

1)       جلب رضایت مخاطبان محترم و خیّرین گرامی،

2)       و اعتبار بخشی بر تمامی فعالیت‌های آنلاین نظیر: جمع آوری و دریافت کمک های نقدی و غیرنقدی به صورت آنلاین، فروش آنلاین، پشتیبانی و خدمات پس از فروش و ...

مجموعه خدمات سایت خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه را تایید می‌کند و به شما عزیزان این اطمینان را می دهد تا از فعالیت های خود در این سایت چه از نظر سرعت، چه از حیث کیفیت و چه در بُعد محتوا مطمئن باشید.

 

نماد اعتماد الکترونیکی در قسمت بالا / سمت چپ وب سایت موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه نمایش داده شده است که شما با کلیک بر روی آن می‌توانید اطلاعات و هویت احراز شده موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه را ملاحظه فرمایید.

eNAMAD - نشان اعتماد الکترونیک موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء ع طرقبه

ما همیشه در تلاشیم تا با ایجاد فضایی مطمئن و قابل اعتماد برای شما، با اطمینان خدمات خود را به شما عزیزان معرفی و ارائه نموده و همچنین از حمایت های همیشگی شما بهره مند شویم.

موفق و پیروز باشید.

پرداخت آنلاین - حمایت آنلاین - Donate

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۸ ، ۱۳:۱۹
موسسه خیریه حمزه سیدالشهداء(ع) طرقبه
آرشیو گالری تصاویر